18. 10. 2015

Čtyři typy masturbace, fenomén TABU, rodiče a jejich děti s postižením. Tak vypadal workshop R-R k sexuální asistenci s Catherine Agthe Diserens

Ve dnech 24. - 26. 8. 2015 proběhl třídenní workshop s lektorkou Catherine Agthe Diserens. Cílem setkání bylo další prohloubení znalostí o tématu sexuální asistence. Catherine je sexuální pedagožka, která se sexualitě lidí s hendikepem věnuje na akademické úrovni a pochází z francouzské části Švýcarska. Fotografie z workshopu.

Všechny tři dny byly velice nabité informacemi a společným sdílením všech účastníků a účastnic. Není v silách běžného článku Vám vše do detailu popsat. Zkusím pro Vás vybrat pár momentů z těch, které mne skutečně hluboce oslovily, a tak trochu Vám tím zprostředkovat úžasnou atmosféru, která během workshopu panovala.

Jedno z prvních témat, kterému jsme se věnovali, byl fenomén tabu. Dostali jsme za úkol vymyslet co nejvíc tabu, která se týkají sexuality. Seznam byl opravdu dlouhý. A potom se nás Catherine zeptala, jestli tam vidíme nějaké společné znaky. A sdělila nám, že je tam dokonce jeden, který je společný úplně všem. Dostali jsme možnost se zamyslet a jedna z účastnic na řešení přišla. Všem tabu v sexuální oblasti je společné to, že buď nevedou k početí, anebo by k němu ani vést neměly (např. incest). A to je důvod, proč jsou dané aktivity nebo stavy tabu. Pochopitelně záleží i na kulturních zvyklostech dané společnosti.

Druhý den jsme se mimo jiné věnovali tématu masturbace. Existuje několik typologií masturbace a několik pohledů na ni. Lektorka ji rozdělila do čtyř skupin, kde rozdílem je účel, který masturbace pro klienta má. Rozmezí sahá od potřeby sexuálního uspokojení, přes nudu až po příznak duševní poruchy. I toto by měl pracovník/ice věnující se práci s lidmi s postižením znát. Podle toho může poznat. Co klientovi konkrétně chybí, co potřebuje. Pokud se jedná například o masturbaci z nudy, tak nepomůže sehnat klientovi třeba sexuální asistentku, klient tím neřeší svojí potřebu sexuálního uvolnění, ale nudu. Zde pomůže mu najít nějakou zábavu, něco, co by mohl dělat místo masturbace. Jednomu klientovi s těžkým mentálním hendikepem třeba Catherine nechala vyrobit dřevěnou desku, na které byly různé korálky, šňůrky apod. Klient si mohl věci prohlížet, zkoušet je spojovat, tahat za ně. A masturbovat téměř přestal, předtím se masturbaci věnoval i několik hodin v kuse. Pokud by za tímto chováním byla sexuální potřeba, tak by deska s podněty nezabrala, klient by masturboval dál.

Třetí den byl ve znamení práce s rodinou klienta. Catherine velice citlivě představila fáze, kterými rodiče dítěte s postižením prochází. Tyto fáze se liší, podle toho, zda se dítě s postižením narodí, nebo ho získá během života. Obecně platí, že pokud má dítě postižení před pubertou, tak směrem od rodičů hrozí jeho desexualizace. Tedy že své dítě vnímají v první řadě jako dítě s postižením a ne jako chlapce, nebo dívku. Tento proces je kompletně nevědomý. Je to ovšem dobrý můstek, od kterého se při komunikaci s rodiči můžeme odrazit. Poslední den jsme si také promítli filmy, ve kterých lidé s různým typem hendikepu mluvili o své sexualitě. Po filmech byla vždy diskuze, která pomohla filmy zasadit do rámce sexuální asistence.

Pochopitelně bylo témat mnohem více, ale bohužel není možné se zde detailně věnovat všem.

Ze zpětných vazeb nám opět vyplynulo, že ve funkčním zavádění sexuální asistence v ČR brání především legislativní bariéry, několik účastníků a účastnic také zmínilo potřebu více o sexuální asistenci informovat veřejnost.

Lidé na školení velmi oceňovali jeho názornost, hojnost příkladů z praxe, odbornost lektorky a zejména možnost sdílení s kolegy a kolegyněmi z jiných zařízení.

Několik zpětných vazeb k workshopu:

•        Získala jsem mnoho informací zejména v oblasti mentálních postižení, kterým jsem se chtěla původně vyhnout, ale nyní se již tolik nebojím práce s nimi, protože mám jasnější představu.

•        Příklady z praxe mi pomohly k představě, jak fungují sexuální asistentky.

•        Celý seminář byl super a přínosný, nejvíc mě zaujalo téma 4 druhy masturbace, 5 fází vývoje a přístup rodičů k sexualitě postižených dětí.

•        Náhled a inspirace pro práci se sexualitou u lidí s mentálním postižením, seminář mi dodal energie pro práci s rodinami a s vedením institucí.

        Získala jsem nové poznatky, upevnila jsem si svůj postoj k této problematice, workshop byl skvěle vedený.

Autorka: Zuzana Zahradníková, R-R

EasyCookieInfo

« Listopad 2017 »
Po Út St Čt So Ne
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

Audio příběh