22. 10. 2017

Hashtag #metoo poukazuje na případy sexuálního obtěžování

Také jste narazili na hashtag #metoo? Kampaň, která ukazuje, jak často se lidé setkávají se sexuálním obtěžováním, se valí internetem jako lavina. Co za ní ale stojí?

V průběhu října přinesly média zprávu, že vlivného amerického producenta Harveyho Weinsteina obvinilo hned několik žen ze sexuálního obtěžování. Od momentu zveřejnění této kauzy se začaly se svými zkušenostmi s Weinsteinem svěřovat i další ženy, mezi nimi slavné herečky. Na svých účtech na sociálních sítích i v médiích popisují, jak Weinstein zneužíval svého postavení a vyvíjel na ně sexuální nátlak, často v době, kdy zrovna natáčely nějaký film z jeho produkce.

Zatímco pro Weinsteina bude mít celá kauza nejspíš soudní dohru, zpěvačka a herečka Alyssa Milano, vyzvala ženy, aby se svěřily se zážitky, kdy se setkaly se sexuálním obtěžováním, a připojily hashtag #metoo, aby byly tyto zkušenosti snadno dohledatelné a vyšel najevo rozsah tohoto často podceňovaného problému.

V poslední době se o problematice sexuálního obtěžování a násilí na ženách začíná mluvit. Podle průzkumu Agentury FRA se v České republice setkalo se sexuálním obtěžováním 51 % žen starších 15 let, třetina žen se navíc setkala s nějakou formou sexuálního či fyzického násilí. Kampaně upozorňující na tuto problematiku probíhají i přímo v České republice.
Z poslední doby bychom vybrali například:

Všechny tyto kampaně upozorňují na několik typických charakteristik sexuálního obtěžování a násilí:
• Sexuální násilí a obtěžování je násilným aktem.
• Obětí jsou ve většině případů ženy.
• Jen malá část obětí nahlásí takové jednání na příslušně úřady.
• Jen malá část obětí je považuje skutečně za násilí, pokud nemají formu násilnou či omezující ve smyslu osobní svobody.
• Velkou částí pachatelů jsou osoby oběti známé, či dokonce blízké.
• Většina obětí se za svůj zážitek stydí a veřejně se k němu nevyjadřuje.

Kampaně se proto snaží nejenom upozorňovat na to, že se sexuální obtěžování a násilí děje a že má dopad na životy obětí i jejich okolí, ale také přesvědčovat instituce, aby nahlášené případy braly opravdu vážně, a vést oběti k tomu, aby se nebály napadení nahlásit. Stejné věci prosazuje již 25 let i ROZKOŠ bez RIZIKA, která se s podobnými zkušenostmi setkává i u svých klientek.

Připojujeme se proto ke kampani #metoo a vyzýváme jako organizace k tomu, aby se k ní připojily i další ženy a pomohly tak upozornit na rozsah tohoto problému.
Naše poselství je:

  • „NE“ znamená ne. Vyjádření nesouhlasu musí být respektováno.
  • I nevhodné poznámky, sexistické narážky a jiné formy nenásilného sexuálního obtěžování jsou násilím.
  • Sex v soukromém životě není službou. Nedává se za „něco“ a žena není povinna pomocí něj platit.
  • Pokud žena nesouhlasí s nějakými praktikami, má na to plné právo a mělo by být respektováno.
  • Pro ženy ze sexbyznysu dodáváme: „Při nákupu sexuálních služeb si klient kupuje předem definovanou službu, která nesmí být měněna z jeho vůle během spolu stráveného času bez souhlasu ženy, která službu poskytuje. Zároveň si zákazník nikdy nekupuje „ženu“, nakupuje právě zmíněnou předem domluvenou službu“.
« Listopad 2017 »
Po Út St Čt So Ne
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

Audio příběh