7. 1. 2014

Recenze ke knize Nevěstince a nevěstky

V prosinci 2013 vyšla kniha od Radima Kopáče a Josefa Schwarze s titulem: Zmizelá Praha. Nevěstince a nevěstky. Na portálu iLiteratura.cz k ní najdete recenzi od od Jana Lukavce. Kromě jiného si všímá přezíravého pohledu autorů knihy vůči sexuálním pracovnicím i některých jejich zjednodušujících tvrzení k tématu prostituce.

Část recenze:

Z hlediska stylistiky si autoři neberou žádné servítky: místo o nejnižších vrstvách píší o „spodině“, návštěvníky nevěstinců nazývají na jednom místě „kurevníky“ a tamní zaměstnankyně opakovaně „kurvy“ (a prostituci obecně definují jako „symbolickou stoku, kterou lze odvést z městského prostředí kvanta vytěsňované fantazijní a myšlenkové materie“). Není samozřejmě nutné hrát si za každou cenu na dodržování falešné politické korektnosti (a povinně vyžadovat užívání výrazů jako „sexuální pracovnice“ nebo „společnice“), ale dávat prostitutkám takovéto označení je dehonestující a do takovéto knihy – podle mého soukromého názoru – prostě nepatří. Těžko se přitom zbavit otázky, co se za těmi siláckými výrazy asi skrývá. A to i když se autoři budou chtít hájit tím, že ve starší češtině – jak uvádí Lenderová – výraz „kurva“ nebyl vždy pejorativní a někdy fungoval i jako synonymum slov „děvčátko“ či „dcerka“… Pokračují tak v zažitém stereotypu vnímání prostitutek jako bytostí, pro které má být údajně typický „nízký stupeň sebeúcty, málo bohatý hodnotový žebříček, morální otrlost a lhostejnost k vlastní identitě“ (Lenderová). Přitom třeba sexuoložka Hana Fifková dnes nabízí i mírně odlišný pohled: prostitutkami se podle ní stávají ženy samostatné, informované a inteligentní, které umějí převzít zodpovědnost samy za sebe. Jana Poláková k tomu dodává, že ženy do sexbyznysu přivádějí různé cesty, „některé si umějí dobře nastavit hranice, díky svému sebevědomí jsou schopné ze sexbyznysu vytěžit pro ně to dobré, takže jsou za takovou životní zkušenost rády“.

Prostituce je jistě ožehavé téma, které vyvolává zvědavost, vzrušení, stud, pobouření, rozhořčení předstírané i skutečné, ale také opravdovou lítost nad těmi, kteří k ní byli donuceni. Autoři vsadili na to, že jde o skandální a tabuizované téma, a o – přiznejme, že snad i zaslouženém – úspěchu knihy není třeba nijak zvlášť pochybovat. Ovšem to, že k prostitutkám zaujímají v podstatě velmi konvenční odmítavý postoj a že se nesnaží o hledání nových cest, jak je pojímat (třeba ve stylu knihy Nejtěžší povolání světa), je trochu škoda.

« Listopad 2017 »
Po Út St Čt So Ne
    1 2 3 4 5